Råd om livsstil

Rökning

Du skall inte röka. Rökning är den enskilt starkaste riskfaktorn för hjärt-kärlsjukdom och en rad andra sjukdomar.

Motion

Motion är jätteviktigt för att förebygga hjärt-kärlsjukdom. Vi rekommenderar att alla motionerar motsvarande en daglig rask promenad i minst 30 minuter. Intensiteten skall var sådan att du blir lite andfådd eller tom lite svettig. Denna nivå av fysisk aktivitet har visats sänka blodtryck, förbättra kolesterolvärden och minska insjuknande i hjärt kärlsjukdom. Fysisk aktivitet behöver inte leda till viktminskning för att vara effektivt – en överviktig person kan reducera sin risk genom att motionera även om vikten bibehålls.

Alkohol

Hög alkoholkonsumtion ökar risken för insjuknande och död i hjärtsjukdom samt total död. Möjligen finns det en skyddande effekt på hjärtkärlsjukdom av ett mycket lågt intag av alkohol. Detta är dock omdiskuterat och riskerna med alkohol bedöms större än vinsterna.

Övervikt

Övervikt innebär en ökad risk för hjärtkärlsjukdom och risken börjar stiga redan vid måttlig övervikt. Risken är högst om övervikten finns runt buken (central fetma).

Kosten

Kosten är betydelsefull. Om den innehåller för mycket energi i förhållande till hur aktiv du är leder den till övervikt. Kostens sammansättning är också betydelsefull och man vet att viss mat är nyttigare för hjärtat än annan mat. Grönsaker, rotfrukter, frukt och fiberrik mat är nyttigt. Omättat fett från ex lax, makrill, sill, strömming anses nyttigt. Mättade fetter som finns i snabbmat, ost och mejeriprodukter är sannolikt mindre nyttigt. Salt är omdiskuterat. Det finns inga riktigt bra studier men vissa har sett samband mellan högt saltintag och hjärtkärlsjukdom. Vi rekommenderar ett måttligt saltintag utan överdrifter.

Stress

Stress är svårdefinierat och därför är det svårt att säga säkert om detta är farligt för hjärta och blodkärl. Vissa former av stress har dock visat sig leda till viss ökad risk. Om du känner dig stressad och har obehag av detta såsom sömnproblem, oro eller ökad irritabilitet hoppas vi därför att du kan hitta vägar att undvika dessa situationer eller att hantera dem så att du blir mindre stressad.

 

uiqt|wB&i{i5{izt%vqsH%vozmoqwv5{mi{i5{izt%vqsH%vozmoqwv5{muiqt|wBki|pmzqvm5ipt}vlH%vozmoqwv5{mki|pmzqvm5ipt}vlH%vozmoqwv5{m